donderdag 27 november 2014

Inspiratie voor Advent

Zondag is het weer zover: De Advent begint. Het voorbereiden voor Kerstmis is begonnen. Hier begint het al iets eerder, want ik ben druk bezig te verzinnen hoe we ons als gezin op een geestelijke en praktische manier de Advent gaan beleven. Natuurlijk is er de adventskrans, een must wat mij betreft. Het neemt de kinderen echt mee richting Kerstmis: er komt steeds een lichtje bij… Bij ons staat hij op de eettafel. Voor iedere (avond)maaltijd steken we het juiste aantal kaarsen aan. Soms stel ik de vraag: hoeveel kaarsjes mogen er aan? Of: Hoe lang nog tot Kerstmis? Je kunt er ook een adventsliedje bij zingen. Wij zongen vorig jaar iedere dag: O kom, o kom Emmanuel... Daar krijg ik echt de bibbers van, zo mooi. Met het refrein “Wees blij, wees blij…” mochten de kinderen met instrumenten en belletjes rinkelen (een succes!!).

Wat betreft vorm van de krans kun je het jezelf natuurlijk zo makkelijk en zo moeilijk maken als je maar wilt: Je koopt een mooie groene krans bij het tuincentrum, bindt er vier paarse linten (de kleur van de voorbereiding in de kerk) omheen, vier kaarsjes er in, voila! Of je gaat zoals ik in actievere jaren een openbaar park of plantsoen in met een grote plastic zak en een snoeischaar erin (het voelt toch een beetje stiekem) en verzamelt wat groen. Dit is wel de leukste variant voor de kinderen trouwens. Even lekker naar buiten, rennen, de boom in etcetera. Dan met wat buigzaam ijzerdraad (tuincentrum) de takken nonchalant om een (hooi)krans (tuincentrum) heen werken, linten, kaarsen, klaar! Deze krans kost me ongeveer 10 minuten. Het geheim van een mooie krans is om de takken niet te precies vast te willen zetten en er overal wat uit te laten steken.

Er zijn tal van andere ideeen over hoe je snel en simpel een adventskrans maakt: Zet gewoon vier kaarsen op een dienblad, bind er eventueel een mooi paars lint omheen, klaar!
Je kunt ook een dienblad vol met groene takken leggen en daar vier lichtjes tussen leggen. Internet heeft voldoende ideeen om inspiratie op te doen.


Maar… Wat bazel ik hier nou over adventskransen? Ik wilde het eigenlijk hebben over mijn nieuwe idee om wat extra diepgang te geven aan deze adventstijd. Zoals jullie misschien al hebben opgemerkt, ben ik nogal een bijbelfan. Dat komt hier door. De woorden van de bijbel spreken mij iedere keer dat ik ze lees weer op een andere manier aan. Iedere keer is het voor mij, alsof God ze weer op een nieuwe manier tegen mij, in mijn situatie hier en nu, zegt. Zo ervaar ik dat. Nu hebben veel mensen in de Advent ook een adventskalender. Je weet wel, zo’n soort aftelkalender, soms met snoepjes of cadeautjes. Ik wil er eentje maken met een bijbeltekst voor iedere dag. In de kerk worden er nu de prachtigste teksten voorgelezen over de komst van de Redder. Daar uit neem ik iedere dag een stukje en die zet ik centraal. Ik heb bij de kringloop zo’n knijpertje gevonden (voor foto’s eigenlijk) en daar in komt dan iedere dag een nieuwe tekst. Die komt op een centrale plek in het huis waar ik vaak voorbij kom (denk aan: de eettafel, de keuken, de hal, de eettafel of misschien zelfs de wc) en zo sta ik iedere dag een klein momentje stil bij die tekst. Makkelijk te realiseren, groots resultaat. Helemaal omdat ik de teksten die ik heb uitgezocht graag met jullie deel. Een kwestie van uitprinten, uitknippen en neerzetten. 
Wil jij ook zo’n momentje voor je zelf iedere dag? Print de teksten dan hier uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten