woensdag 28 januari 2015

10 psalmen om met kinderen te bidden bij het slapen gaan



Toen ik vorige week mijn blog schreef over het leven in een klooster en nog eens nadacht, kwam ik tot de ontdekking dat mijn kinderen nauwelijks met de Psalmen in aanraking komen. Ja, natuurlijk zingen we er één iedere zondag, maar de kinderen zijn op dat moment vaak in de kinderwoorddienst. En thuis wanneer je uit de kinderbijbel voorleest, kom je ze ook nooit tegen. Ik geloof dat we hier één van onze “vergeten bijbelpassages” waar ik het eerder over had hebben gevonden! In het klooster hebben ze dat beter bekeken: tijdens alle gezamenlijke getijdengebeden worden er zoveel psalmen gezongen, dat de monniken in vier weken elke psalm minstens één keer gebeden hebben. Monniken kennen de teksten van de psalmen hierdoor zo van binnen en van buiten, dat deze bij iedere situatie naar boven komen en hen troosten of inspireren. Ik wil dit ook voor mijn kinderen!

Voor wat oudere kinderen (die al goed kunnen lezen) bestaat er een “getijdenboekje voor kinderen”. Misschien dat we deze voor de veertigdagentijd aan gaan schaffen, maar voorlopig pakken we het iets kleinschaliger aan (ze zijn tenslotte nog maar 7, 5 en 1).

Aangezien de liederen een soort gebeden zijn, leek het me een goed idee om een aantal (stukjes van) psalmen bij het naar bed gaan eens samen te bidden. Ik maakte hiervoor 10 kaarten waaruit ze iedere dag mogen kiezen. Voor jullie zet ik ze nu ook op mijn blog. Ikzelf heb ze uitgeprint, geplastificeerd voor extra duurzaamheid en in een mooi mandje gelegd die ik wederom weer bij de kringloopwinkel gevonden heb. Het mandje heb ik in het gebedshoekje van mijn zoontje gezet!


De teksten komen uit de Nieuwe Bijbelvertaling.

Om verder te lezen:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten