vrijdag 16 januari 2015

Het Goede Manierenspel

“Ik wil NIEIEIET!!!” “Dit is stom.” – Knal- (Een botsing of stomp).
Moeder: “Zucht…”

 Het hebben van goede basismanieren is een onmisbare vaardigheid voor het succes van je kinderen in de wereld. Dat vinden we allemaal wel denk ik, maar hoe je je kinderen zover krijgt is een ander verhaal. Sommige kinderen zijn uit zich zelf al heel attent voor anderen, terwijl andere kinderen er wat meer moeite mee hebben. Ik heb het zelf gezien tussen mijn eigen kinderen, dus we hoeven ons er echt niet voor te schamen als je kind een keer wat minder sociaal gedrag vertoont. Ze zijn nog niet af, he! Belangrijker is wat je er als ouders mee doet, welk modelgedrag je voorleeft en welke nadruk je gaat leggen in je opvoeding. Ik vond het bij ons tijd voor wat nadruk op de vorming van goede manieren. Daarom heb ik eens rondgeneusd op internet en kwam toen op ‘the good mannersgame’. Ik heb het vertaald en er een bordspel van gemaakt dat ik nu met jullie wil delen.



Wat is het Goede Manieren Spel?

Het Goede Manieren Spel is een bordspel, waarbij de kinderen steeds met de dobbelsteen mogen gooien en lopen, en een kaartje mogen pakken. Op het kaartje staan voorbeelden van goedgemanierd gedrag, slechtgemanierd gedrag en oefenkaarten, waarbij ze zelf een oplossing moeten bedenken voor een probleemsituatie. Bij goed gedrag mogen ze extra stapjes vooruit en bij slecht gedrag achteruit. Wie het eerst bij de finish aankomt, is de winnaar!

Hoe maak je zelf een Goede Manieren Spel?

Je hebt nodig:



Print het format voor het speelveld en het format voor de kaartjes uit. Je kunt dit op gekleurd papier doen. Knip de kaartjes uit.

Lijm het speelveld op je karton.

Versier het speelveld. Je kunt hierbij je kinderen inschakelen. Misschien vinden ze het leuk om je te helpen met inkleuren. Ik heb mijn kinderen foto’s van zichzelf laten maken, waarop ze goede manieren en slechte manieren gingen uitbeelden. Dit was een hele goede oefening, want ze moesten zelf nadenken over wat eigenlijk goedgemanierd gedrag is. En ze vonden het echt superleuk om te doen!

Ik heb ook zelf pionnetjes gemaakt van foto’s van de kinderen waarop ze rennen. Die heb ik uitgeknipt en op een wasknijper gezet. Daarmee kunnen ze dan lopen (zie foto).




Het blijkt in de praktijk dat mijn meest empathische kind het Goede Manieren Spel het allerleukst vindt om te spelen, maar zelfs als sommige van je kinderen niet mee willen spelen, horen ze toch wat er op de kaartjes staat en leren ze er veel van. Wanneer we in de praktijk een bepaalde situatie tegenkomen, vraag ik nu: “Waren dit nu goede manieren of slechte manieren?” Het spel maakt dit bespreekbaar.

1 opmerking: