woensdag 29 oktober 2014

Les 2: Wat zegt de Bijbel? De wijnstok.

Vandaag gaan we weer opnieuw de Bijbel induiken in “les 2: Wat zegt de Bijbel?” Deze keer gaan we kijken naar het woord “wijnstok”.

In zowel het Oude als het Nieuwe Testament wordt veelvuldig het beeld van de wijnstok gebruikt. Bijna altijd gaat het om teksten over de (on)vruchtbaarheid van de wijnstok. Blijkbaar heeft die vruchtbaarheid van de wijnstok bijzondere eigenschappen!

In de bijbelse tijden was de wijnstok met al zijn aspecten ongeveer net zo’n bekend beeld als het dagelijks brood, in ieder dorp stonden wel wijngaarden met wijnstokken met daaraan druivenranken. We gaan de verschillende eigenschappen van deze bijzondere plant onderzoeken om meer te begrijpen van de volgende tekst die Jezus uitsprak:

Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen.“ Johannes 15:5

Deze opdracht is een verwonderingsopdracht. Samen met je kinderen ga je naar een druivenplant kijken, terwijl je verschillende aspecten van de druivenplant bekijkt en uitlegt.

Het mooiste is natuurlijk wanneer je een echte druivenplant kan bekijken. Ik ben zo gezegend met maar liefst twee druivenplanten in de tuin! Voor ons was het dus een echte veldexpeditie. Heb je dit niet, kun je overwegen een andere klimplant te bekijken (zoals een klimop of een wingerd) of je gebruikt enkele van de onderstaande platen, die je op je tablet laat zien of uitprint. Een gratisboekje over de druivenplant vindt je hier.

Verzamel je kinderen rond de druivenplant.

“Ik wil jullie iets laten zien over deze plant. Weten jullie wat voor een plant dit is?” Leg uit dat het een druivenplant is, en omdat ze van druiven vaak wijn maken, het ook wel een wijnstok genoemd wordt.

“Ik vraag me af, waarom de plant een ‘stok’ genoemd wordt.” Kijk naar de vorm van de takken, er is geen sprake van een heldere structuur als bij een boom met een stam en takken. “Er groeit wel 1 dikkere tak uit de grond, maar daar schieten van boven tot onder meteen overal andere takken uit, dit noemen we ranken. Als het herfst is en de druiven zijn er af, snoeien de wijnbouwers vaak alle ranken van hun druivenplant af of die ene dikke stok die uit de grond komt na. Dat noemen ze de wijnstok.

 In de lente komen er weer heel vlug hele lange nieuwe takken aan waaraan de druiven gaan groeien. Er zijn ranken waar wel druiven aan groeien en ranken waar geen druiven aan groeien. Als de wijnbouwer die ranken zonder druiven opmerkt, snoeit hij ze meteen af, want die nemen al het voedsel van de takken met druiven af. Hij wil natuurlijk heel veel mooie grote druiven.

Dan komt de volgende stap voor de wijnbouwer: hij moet de takken een bepaalde kant opbuigen, zodat het sap het beste kan stromen. Daarvoor bindt hij ze “op” of vast, aan horizontale draden, zodat ze rechter groeien dan ze uit zich zelf van nature zouden doen.

Het voedsel voor de druiven haalt de plant uit de grond. Eerst gaat het als sap door de wijnstok en die geeft het voedingssap weer door aan de ranken. Zonder de wijnstok, zouden de ranken geen voeding krijgen en dus ook geen druiven. De wijnbouwer zorgt ervoor dat er veel goede voeding in de grond zit, door bepaalde mest te gebruiken en de grond af en toe om te spitten. Zo kunnen alle ranken lekker eten en mooie druiven maken. En de wijnbouwer? Die maakt er aan het einde van de zomer de heerlijkste wijn van, waar mensen heel vrolijk van worden!”


Hierna kun je ook mijn boekje voorlezen over de druivenplant/ wijnstok. Het gratistemplate vind je hier. (Je kunt het boekje het beste dubbelzijdig uitprinten op A4).

Lees de tekst van het Evangelie van Johannes 15: 1-11 voor met het boekje, de plaatjes of de plant nog voor je.

De wijnstok en de ranken
[1] ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. [2] Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. [3]Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. [4] Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. [5] Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. [6]Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. [7] Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. [8] De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.
     
[9] Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad. Blijf in mijn liefde: [10] je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf. [11] Dit zeg ik tegen jullie om je mijn vreugde te geven, dan zal je vreugde volkomen zijn. 

“Als jij een rank bent, aan welke wijnstok wil je dan vastzitten?”
“Wat krijg jij van die wijnstok?”
“Jezus spreekt over vrucht dragen. Zonder Hem kun je niets doen. Die vruchten zijn dus dingen die je kunt doen. Wat voor dingen zou Hij bedoelen?”
“Hoe wordt je volkomen/ helemaal blij volgens Jezus?”

Als verwerking kun je de volgende werkjes voorstellen:
  • Het maken van een boekje met de zelfgeschreven Bijbelteksten
  • Het op volgorde leggen/ plakken van de plaatjes over de wijnstok
  • Het op volgorde leggen/ van het verhaal over de wijnstok
  • Een combinatie van alle drie.
file:///C:/Users/Sanne/Downloads/Boekje%20De%20wijnstok%20en%20de%20ranken.pdf

Geen opmerkingen:

Een reactie posten