woensdag 15 oktober 2014

Voorbereiding voor les 1 in de serie: Wat zegt de Bijbel?

De Bijbel, wie begrijpt dit prachtige boek nog? Hoewel vol inspiratie, is het taalgebruik vaak moeilijk en voor kinderen moeilijk te begrijpen. Als ik wil, dat mijn kinderen de goede boodschap verstaan, is het belangrijk dat zij vertrouwd raken met de woorden en beelden die Jezus gebruikt. De komende weken een serie lessen over Bijbels taalgebruik. Dit klinkt heftig! Eigenlijk draait het om eenvoudige wijsheden van alledag, die in de tijd van Jezus door iedereen gesnapt werden, maar bij ons minder bekend zijn geworden. Want wat weet jouw kind bijvoorbeeld eigenlijk over wat een herder is en doet? Hoe hij zorgt voor zijn schapen, hen voedt en hen beschermt tegen gevaar? Toch staat dit hele beeld centraal als Jezus zegt: “Ik ben de goede herder.” We willen onze kinderen de rijkdom van dit beeld niet onthouden!


Vandaag en volgende week staat het zuurdesem centraal. Wist je dat het woord “zuurdesem” maar liefst 18 keer voor komt in de Bijbel? De verzen waarin over het zuurdesem gesproken wordt omvatten drie onderwerpen. Als eerste in het Oude Testament als een serie voorschriften over de voorbereiding op het feest van de bevrijding, Pesach/ Pasen. De teksten schrijven voor dat er geen brood gegeten mag worden dat is gebakken met zuurdesem. De joden eten nog tot op de dag van vandaag op de vooravond van Pesach ongerezen brood, de zogenaamde matzes (een soort crackers). Dan gebruikt Jezus het zuurdesem in twee vergelijkingen: als eerste als beeld van hoe het koninkrijk van God werkt in de wereld:

 [20] En opnieuw zei hij: ‘Waarmee zal ik het koninkrijk van God vergelijken? [21] Het lijkt op zuurdesem die door een vrouw met drie zakken meel werd vermengd tot alle meel doordesemd was.’ Lucas 13:20-21

En als tweede over hoe de Farizeeen de rest van de mensen beinvloedden op een negatieve manier:

[1] Intussen had er zich een enorme menigte verzameld. De mensen verdrongen elkaar, maar hij richtte zich eerst tot zijn leerlingen: ‘Hoed je voor de zuurdesem, dat wil zeggen de huichelarij van de Farizeeën. [2] Niets is verborgen dat niet onthuld zal worden, en niets is geheim dat niet bekend zal worden. Lucas 12:1-2

Zuurdesem heeft dus blijkbaar een bepaalde invloed op de rest van het meel en die invloed gaan we met onze kinderen deze week onderzoeken. Centraal stellen we de tekst van Jezus over het koninkrijk van God: “En opnieuw zei hij: ‘Waarmee zal ik het koninkrijk van God vergelijken? Het lijkt op zuurdesem die door een vrouw met drie zakken meel werd vermengd tot alle meel doordesemd was.”



Doel van de les:     
  • De kinderen weten wat zuurdesem is en wat de invloed van zuurdesem is op meel.
  •  De kinderen begrijpen wat Jezus bedoelt met zijn vergelijking over het koninkrijk van God en het zuurdesem.

Wat gaan we doen?

Leg je kinderen uit dat we zuurdesem gaan maken. Dit kost een week en als je vandaag begint, kun je volgende week gaan knallen met je eerste les. Op internet vind je talloze beschrijvingen van hoe je zuurdesem moet maken. Zelf gebruikte ik deze:

Wat je nodig hebt: Meel, water en een glazen pot. Ik gebruikte een omgespoelde pot van de rode kool. Werkte prima!


Volg de instructies van het recept iedere dag. Het kost niet veel moeite en je hebt iedere dag een leuk momentje met je kids als je ze laat roeren. 
Plak op de pot de bijbeltekst En opnieuw zei hij: ‘Waarmee zal ik het koninkrijk van God vergelijken? Het lijkt op zuurdesem die door een vrouw met drie zakken meel werd vermengd tot alle meel doordesemd was.” 


Leg ze verder nog niet te veel uit. Dat komt wel de volgende week!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten